Alice Springs + Rock Tour - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Sven De Troy - WaarBenJij.nu Alice Springs + Rock Tour - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Sven De Troy - WaarBenJij.nu

Alice Springs + Rock Tour

Blijf op de hoogte en volg Sven

11 Oktober 2014 | Australië, Alice Springs

Hier zijn we weer, een weekje later!
Maandag zijn we met The Ghan toegekomen in Alice Springs en het was wel even slikken om van een trein met airco (die veel te laag stond, brrr) uit te stappen in de droge hitte van 42°C!! Gelukkig zijn ze ons van het hostel komen ophalen met een busje zodat we niet gans het eind te voet moesten met de zware rugzakken in die hitte, oef... Oh ja, omdat ze hier in Northern Territory niet meedoen met het zomeruur moesten we de klok weer een uur terugdraaien, mannekes toch :) In de late namiddag hebben we nog even tot het centrum gewandeld en er lopen hier inderdaad veel Aboriginals rond. Nu ja, lopen... eerder hangen... Het valt ook op dat de meeste huizen hier tralies en omheining hebben en ook het hostel heeft een poort die om 21u dicht gaat.
Dinsdag hebben we onze dag rustig doorgebracht in het centrum en onze plannen voor de laatste maand wat bijgestuurd.
Woensdag zijn we dan gestart met de Rock Tour (begeleid). Om 4u30 opgestaan en om 5u30 kwamen ze ons oppikken met de bus om naar Uluru te rijden. Dat lijkt dichtbij, maar is toch nog 5u rijden... Nadat de rest van onze groep op de luchthaven in de buurt van Uluru opgepikt is zijn we naar Uluru doorgereden om de base walk te doen: een bijna 10km lange wandeling rondom de rots. De Belgen hebben het in die hitte in 2u klaargespeeld, de rest van de groep heeft er wat langer over gedaan. Het was wel afzien in die hitte want er was maar op een paar plaatsen eventjes schaduw en we hebben er een paar liter water doorgejaagd.. Het is trouwens veel impressionanter om Uluru van dichtbij te zien dan vanop de typische postkaartfoto's op afstand. Na de wandeling zijn we naar de zonsondergang gaan kijken op de voorziene parking, niet normaal hoeveel bussen met toeristen daar staan... We hadden ook nog het geluk dat er een zeer grote maan was en om 20u een volledige maansverduistering, echt knap en een gelukkig toeval!!! :) Op de camping hebben we dan onder de blote sterrenhemel in een 'swag' geslapen (zoek maar eens op).
Donderdag voor de verandering om 4u30 opgestaan, terug naar die parking gereden en ontbeten bij de zonsopkomst aan Uluru, weeral knap! Zeker ook omdat we net boven Uluru nog eens een vallende ster hadden, maakt het wel speciaal :) Eerst hebben we nog een kortere culturele wandeling gemaakt bij Uluru (grotten bekijken en uitleg van de gids, leuke kerel trouwens!! :) ), daarna zijn we doorgereden naar Kata Tjuta om een wandeling te maken op het stuk dat toegelaten is door de Aboriginals. Deze keer was het wel wat meer klimwerk en dat in de hitte die in de voormiddag toch ook al snel opkwam. Wel prachtige uitzichten!!! Daarna zijn we een lang stuk doorgereden naar Kings Creek, maar onderweg zijn we nog even gestopt om foto's te nemen van Mount Connor (Fooluru omdat veel toeristen denken dat ze dan al aan Uluru zijn) en een salt lake aan de andere kant van de weg. Aan een stuk deels afgebrande bush zijn we gestopt om brandhout te verzamelen met de groep (17 personen waarvan maar 3 mannen, maar de vrouwen stonden hun mannetje!! :) ). Natuurlijk moesten 2 mannen (de gids en ik) weer overdrijven en een gigantische boom meesleuren, lol, foto's volgen nog wel. Dat hout hadden we nodig voor ons kampvuur op de bush camping in Kings Creek en dus ook om op te koken. Geloof me, het eten heeft gesmaakt!! :) Daarna weer in onze swag gekropen voor alweer een zeer korte nacht, maar wel zalig onder de sterren.
Vrijdag zijn we nog wat vroeger opgestaan: 4u, help!!! We zijn meteen doorgereden naar Kings Canyon waar we om 5u45 gestart zijn (in het donker, maar bij volle maan zie je nog veel) aan onze 5km lange wandeling (3u geven ze daarvoor, is ook nodig!!). We begonnen meteen met 420 'treden' omhoog te klimmen naar de top van de canyon. Even slikken op dat uur na zo'n korte nacht, maar achteraf gezien een geluk want om dat te doen overdag als het warm is, is gewoon dodelijk (onlangs nog een man aan hartinfarct gestorven). Zo hebben we dus boven op de canyon kunnen genieten van de zonsopgang, prachtig!!! We zijn ook even op onze buik over een 150m hoge klif naar beneden gaan kijken en doorgewandeld naar de 'garden of Eden', een stukje oase in de canyon, zalig!!!! Tegen 8u30 waren we terug aan de parking en stond het er vol met bussen toeristen ('s morgens waren we echt de enigen, nog een reden om blij te zijn om zo vroeg op te staan, lekker rustig!!!). Oh ja, net voor het einde hebben we nog 2 kangoeroe's gespot in de canyon, super! :) Daarna hadden we een lange rit voor de boeg om terug te keren naar Alice Springs. Weinigen hebben lang hun ogen kunnen open houden, lol. 's Avonds zijn we dan nog met onze leuke groep en onze gids gezellig gaan eten in de Rock Bar, fun fun :)
Het waren mooie maar vermoeiende dagen, maar nu hebben we nog een paar dagen om te chillen terwijl we op onze trein naar Darwin wachten! Maandag stappen we dus terug op The Ghan en begint het volgende hoofdstuk in Darwin.

Cya later folks!

George