Cape Tribulation (Daintree Rainforest) - Reisverslag uit Daintree, Australië van Sven De Troy - WaarBenJij.nu Cape Tribulation (Daintree Rainforest) - Reisverslag uit Daintree, Australië van Sven De Troy - WaarBenJij.nu

Cape Tribulation (Daintree Rainforest)

Blijf op de hoogte en volg Sven

20 November 2014 | Australië, Daintree

Hier zijn we weer, terug aan de rand van de beschaving :) De afgelopen 4 dagen waren weer fantastisch! :) Maar meteen ook ons laatste avontuur...

Maandag (17/11) zijn we in de voormiddag, na het oppikken van onze huurwagen, vertrokken uit Port Douglas. Wel grappig, normaal kregen we een kleine Hyundai Getz (we hebben de goedkoopste gekozen aangezien de wagen maar 2 van de 4 dagen effectief gebruikt ging worden), maar omdat de lieve mevrouw van het lokaal verhuurbedrijfje mij nogal groot vond voor zo'n kleine wagen kregen we een grote Toyota Corolla sedan voor dezelfde prijs! Ze vond dat ik toch wat meer beenruimte en comfort mocht hebben, haha, super :)
Het eerste stukje van de rit ging naar Mossman Gorge. Daar moesten we de wagen achterlaten en op een busje het laatste stukje naar de Gorge afleggen. Na een 2km lange wandeling door het regenwoud was het tijd om in de Mossman River te gaan afkoelen. En afkoelen valt letterlijk te nemen want het water was echt wel koud!! Maar ik ben er toch in geraakt en het deed DEUGD!!!! :) Na daar rustig onze bokes op te eten (in alweer een prachtig decor) ging de rit verder naar de Daintree River. Daar moesten we met de ferry naar de overkant (overzetboot die via kabels op en af gaat) over een rivier die vergeven is van de krokodillen, spannend ;) Daarmee waren ook officieel in Daintree Rainforest, het oudste regenwoud op aarde. Een klein stukje verder (en een steil stuk bergop met de wagen) konden we van een prachtig panorama genieten aan de Alexandra Range lookout. Hier kan je de Daintree River in de oceaan zien uitkomen en heeeeeeeeeeel in de verte konden we nog net Port Douglas onderscheiden :) Wat een machtig zicht, echt de moeite!! Nog een stukje verder hebben we de Jindalba boardwalk gedaan door het regenwoud en daarna ging de rit via de kronkelige baan tot in Cape Tribulation. Onderweg hadden we op de stukken vlak naast de oceaan ofwel rotsstranden en soms stukjes zandstrand, echt de moeite om langs te rijden. Ook moesten we een aantal smallere brugjes over creeks over (kunnen volledig overstromen in het regenseizoen en wagens wegspoelen door de sterke stroming) en was het ook opletten voor overstekende cassowaries, maar die zijn we niet tegengekomen... In de late namiddag zijn we dan toegekomen in het Ferntree Rainforest Resort waar we letterlijk in het regenwoud zaten, echt knap gedaan en met respect voor de natuur!

Dinsdag was het vroeg opstaan om met Ocean Safari te gaan snorkelen in het Great Barrier Reef. Na via het strand op de boot te stappen (want er is geen haven) kwamen we 25min later aan op het Mackay Reef. Op deze afgelegen plaats op het reef hebben we op 2 locaties telkens een uur kunnen snorkelen en dankzij onze kleine groep (+/- 20 man) had je ook echt het gevoel dat je alleen was. Het snorkelen was echt fantastisch!!! De zee was bijna zo glad als een biljarttafel en de zichtbaarheid onderwater was optimaal. We konden dus voluit genieten genieten van het koraal en de gigantische hoeveelheid vissen op dit stuk beschermd reef waar niet gevist mag worden. Het snorkelen en duiken vorige week was al super, maar dit was echt nog eens zo goed!! :) Snorkelen tussen de scholen vissen en een paar keer met een zeeschildpad meezwemmen is ZALIG!! :) Heb leuke foto's met de zeeschildpadden en ben er enkele keren naartoe gedoken op de bodem. Omdat hier ook zo weinig volk komt zijn alle vissen en schildpadden ook vrij rustig en relax, dat viel ook meteen op. Op de 2e locatie hebben we trouwens een drift snorkel kunnen doen (wordt enkel gedaan als de zee zeer kalm is omdat je anders met de golven op het koraal terecht kan komen omdat dit echt op de rand van de 'shelf' is, daarna zit je in de diepe oceaan). Dit was echt een specatulair stuk dat ze 'The Wall' (de muur) noemen. Aan de bovenzijde was het water ongeveer 1m diep (het was dat ogenblik laagtij), maar aan de rand ging het koraal steil naar beneden tot +/-20m diepte. Echt, zo knap, het valt moeilijk met woorden te omschrijven, dus neem het maar gewoon aan dat het een zeer spectaculair zicht is!!! En weer het geluk dat we iets uitzonderlijks kunnen meemaken dat vaak niet mogelijk is :)
In de namiddag hebben we ons vooral liggen afkoelen in de grote pool aan het resort, het was veel te warm om nog iets actiefs te doen... De luchtvochtigheid stijgt hier intussen ook elke dag. Combineer dat met temperaturen tussen 30 en 35 graden en ge hebt het ideale weer om te suffen...

Woensdag stond er weer een leuke activiteit op het programma: paardrijden!! Het is intussen al enkele jaren geleden dat ik nog op een paard gezeten heb, maar we hebben ons toch maar ingeschreven voor de 'experienced ride'. Normaal wordt er gereden in groepen van max. 8 personen, maar Evy en ik waren de enigen, zalig! :) Onze gids heeft mij Bella gegeven, een grote 4 jaar oude en grote (jeej, ik heb graag een groot paard) merrie die graag vooruit gaat in draf en een lange galop heeft, maar het in stap heeeeeel rustig aan doet :p Na een stukje door het woud kwamen we aan op Myall Beach (Cape Tribulation) waar we op het strand een stuk in galop hebben mogen rennen, zo zalig! Onze gids was ook blij dat we niet gelogen hadden dat we experienced zijn want blijkbaar liegen nogal wat mensen over hun niveau qua paardrijden en denken sommigen dat ze na 5 keer op een paard gezeten te hebben dat ze ervaren zijn terwijl ze niet eens kunnen draven, laat staan galopperen... En dat verpest de rit natuurlijk nogal voor de rest, maar zoals gezegd waren we maar met ons tweetjes dus hadden we daar helemaal geen last van, integendeel! :) Na het strand gingen we echt het regenwoud in en ging de wandeling door dichtbeboste stukken, verschillende keren stukjes steil bergop en bergaf en hebben we enkele keren een creek (riviertje) doorkruist. De wandeling vroeger in de velden waren leuk, maar dit was echt onvergelijkbaar!!! ;) Onderweg hebben we natuurlijk nog enkele keren een stuk galop kunnen doen (dikke fun!) en hebben we aan een riviertje met een grote pool (in alweer een mooi decor) onze lunch opgegeten. Daarna ging het met nog enkele stukken galoperen terug naar 'huis'. Onderweg hebben we nog wat wildlife gezien (o.a. prachtige grote vlinders!), maar gelukkig geen krokodillen :)
In de namiddag was het terug chillen aan de grote pool. Wel grappig, plots komt daar een grote goanna (een dikke meter lang, echt een machtig beest) langs de pool gewandeld om langs de andere kant terug de jungle in te wandelen. Haha, zo weet je ook dat je in het regenwoud verblijft :) Aan de grote spin het groooooote web naast de pool was het ook te merken. Blijkbaar is dat de soort spin die de grootste webben ter wereld maakt...
's Avonds hebben we dan nog een 2u lange nachtwandeling in het regenwoud gemaakt. Achter onze gids (een biologe) aan en gewapend met een zaklamp gingen we in het donker op zoek naar dieren in het regenwoud. Bij de start hebben we eerst nog een spin vrijgelaten, vermoedelijk een nog jonge vogelspin. Meteen daarna kwamen we weer zo'n grote spin tegen zoals aan de pool in het resort. Ook deze keer hadden we een perfecte timing want deze spin had net verveld en was voor onze ogen haar oude exoskelet uit haar web aan het dumpen en het viel voor onze neus op de grond. Wat een toeval (weeral) dat we weer iets speciaals kunnen meemaken! :) Oh ja, deze spin bouwt dus de grootste webben ter wereld en die zijn sterk genoeg om vogels en zelfs kleine slangen in te vangen! In het woud zijn we natuurlijk nog wat spinnen tegengekomen (huntsman spider, agressief beestje...), een centipod (grote duizendpoot, zeer pijnlijke beet!), enkele Boyd's forest dragons (zeldzame hagedis die enkel in het Daintree Rainforest voorkomt dus blij dat we er zelfs 3 gevonden hebben!), in de bomen slapende scrub fowls (trekt op een kip), een wandelende tak, gigantische krekels (voelspreten van +/-25cm, amai), een yellow lip frog, cane toads (een pest die padden...) en een klein slapend vogeltje :) Kortom: een spannende wandeling en weer heel wat gezien :) Maar helaas geen slangen...

Vandaag ging de rit dan rustig terug naar Port Douglas, maar niet na eerst nog een paar boardwalks gedaan te hebben: de Cape Tribulation lookout, de Dubuji boardwalk en de Marrja botanical boardwalk. Onderweg rook het op een gegeven ogenblik ook enorm naar thee. Blijkbaar is er dus een Daintree Tea Company waar enkele velden met theeplantjes staan, dat verklaart veel :) De Daintree Icecream Factory hebben we overgeslaan. Op dat moment waren we wat te suf van al het wandelen in die vochtige hitte. Het was 'maar' 31 graden, maar de luchtvochtigheid was nog maar eens gestegen na een nachtelijke bui... Met de Ferry ging het terug naar de andere kant van de Daintree River en via Mossman terug naar Port Douglas waar we uiteindelijk toch gezwicht zijn en een ijsje gegeten hebben :p

Daarmee zit het laatste avontuurtje er hier op... Enerzijds jammer, anderzijds ook een goed gevoel want we hebben echt veel meegemaakt en gezien en vaak geluk gehad qua timing, maar we kijken er stilaan toch terug naar uit om naar huis te gaan en onze respectievelijke huisdieren terug te zien :)
Morgen rijden we in de late voormiddag terug naar Cairns waar we nog 6 dagen blijven tot het tijd is om op de vlieger te stappen. Maar we hebben wel nog een daguitstap naar Kuranda op de planning staan, alleen weten we nog niet welke dag we dat gaan doen. Anyway, zorgen voor morgen ;) Nu eerst het avondeten klaarmaken want de magen beginnen te knorren :) Onze 'metale magen' hebben na al die avonturen wel een zeer voldaan gevoel, haha :)