Great Ocean Road & Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sven De Troy - WaarBenJij.nu Great Ocean Road & Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sven De Troy - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road & Melbourne

Blijf op de hoogte en volg Sven

07 November 2014 | Australië, Melbourne

Hoog tijd om weer een update te plaatsen want intussen is er weer veel gebeurd! ;)

Sinds de laatste update zijn we met The Overland (trein) van Adelaide naar Melbourne gereden (deze keer gelukkig maar een 12u rijden) waar we 's avonds zijn toegekomen, 1 nachtje geslapen hebben en 's morgens terug vertrokken zijn na onze huurwagen op te pikken om de volgende 7 dagen The Great Ocean Road te verkennen. Deze keer geen campervan (monovolume wagen of bestelwagenachtig ding), maar een kleine wagen (Hyundai i20) met een tent op het dak. Wat een geweldige uitvinding! Veel zuiniger dan zo'n campervan (7 ipv 14l/100km) en gewoon veel handiger en leuker. De tent op het dak plooit gewoon open en toe en is dus heel rap opgezet en 'afgebroken' (opgeplooid dus).

Op de 1e dag zijn we naar Torquay gereden en hebben daar in het visitor centre veel info gekregen om de komende dagen te plannen. Na een lange wandeling in de duinen (blue tongue lizard gezien op ons pad!) zijn we verder gereden (nu echt op The Great Ocean Road) naar Anglesae (veel kangaroos op de golfbaan), Aireys Inlet (wandeling tot vuurtoren) en Lorne. In Lorne hebben we de nacht doorgebracht op een prachtige camping naast een riviertje en aan de rand van de heuvels (Cumberland River).
De volgende ochtend zijn we gestart met de Cumberland River walk, een prachtige boswandeling langs die rivier waar we uiteindelijk 4 keer over moesten. De ene keer over stenen en rotsen, de andere keer via omgevallen bomen, klauterplezier verzekerd!! :) Na rustig iets te eten aan het strand in Lorne en naar surfers gekeken te hebben zijn we doorgereden naar de Erskine Falls en Teddy's Lookout in de hoop koala's te spotten, maar helaas... Veel mooie vogels gezien, maar geen koala's. Daarna ging de rit terug langs The Great Ocean Road naar Apollo Bay. Dit stuk is ongelooflijk bochtig (en letterlijk vlak naast de zee) en suuuper om op te rijden, zeker als autoliefhebber!!! :) Enkel jammer dat de 1.4 benzine het bergop vaak moeilijk had, dat had leuker geweest met de Scirocco!!! :p Na nog een korte wandeling aan Maits Rest zijn we doorgereden naar Bimbi Park, onze camping voor de volgende 2 nachten aan Cape Otway. En wat zat daar in de bomen op de camping? Jep, koala's! Haha, wij maar zoeken in de bossen en dan zitten ze letterlijk boven uw tent!!! Er zaten er ook 2 bij met kleintjes, leuk om te zien en ook tof om ze eens in actie te zien want die in Planckendael bewegen volgens mij bijna nooit... Wel een vies geluid dat die 's nachts maken, iets tussen een varken en een ezel.

Na gewekt te zijn door grommende koala's en luidruchtige kookaburra's hebben we eerst een lange wandeling gemaakt vanaf de camping tot Station Beach en de Rainbow Falls (geen falls gezien, maar soit). Na de wandeling was het tijd om op krachten te komen met croque madames met verse eitjes van de campingkippen, lekker!! Dan ging het met de wagen richting Triplet Falls (mooie wandeling) en de Otway Fly. Dat is een parcours door de bomen, maar het was net gesloten toen we toekwamen en ze vroegen er eerlijk gezegd ook nogal veel geld voor dus terug richting camping om lekkere pizza's te eten die de eigenaar bakte in zijn zelfgemaakte pizza-oven, superlekker en gezellig!! :)
De dag erop was het tijd om het laatste stuk Great Ocean Road te doen langs de Gibson Steps, 12 Apostels, Loch Ard Gorge,... tot Warrnambool. In Tower Hill hebben we nog een mooie wandeling gemaakt in een dode vulkaan en hier heb ik voor het eerst effectief 2 slangen gezien. Maar die vluchten echt rap weg van het pad naar de struiken! Oh ja, nog iets over het weer: het was de hele week al redelijk fris ('s nachts soms lastig gehad van de kou in de tent, hier waren we niet op voorzien, wie had gedacht dat het nu nog zo koud kon zijn in Australie...), maar deze dag was het plots 32 graden en zweten, amai!

Na een stormachtige nacht overleefd te hebben en niet weggewaaid te zijn met onze tent in Port Fairy ging de rit terug landinwaarts naar The Grampians met af en toe een bui onderweg en terug koud weer. Dit is een nationaal park met een aantal heuvels/bergen. Hier hebben we eerst de beklimming gedaan van Mt Abrupt, goed voor 7km wandelen en 460 meter de hoogte in. Gelukkig is het beperkt geweest tot kou, veel wind en af en toe een paar druppels nat. Maar wat later op de top van Mt William was het blijkbaar maar 2 graden en door de wind een gevoelstemperatuur van -5 graden, brrrr. Oh ja, er viel zelfs smeltende sneeuw, wie had dat nu nog gedacht... Zo hebben we het allemaal gezien in Australie ;)
Op de camping in Halls Gap hadden ze gelukkig nog 1 klein plaatsje vrij waar we met onze wagen konden staan (gelukkig tent op het dak zodat het nauwelijks plaats neemt) want het was daar suuuuuuuperdruk door het verlengde weekend voor de Melbourne Cup.
De laatste dag hebben we dan nog een lange wandeling bergop gemaakt in gelukkig terug wat zonniger weer en zijn we nog even tot de Mackenzie Falls gereden waar we zelfgemaakte pannekoekenen gegeten hebben, om nom nom! Ik moet er geen tekening bij maken dat ik die dagen veeeeeeel gegeten hebben zeker met de kou en de lange wandelingen? :p Maar het deed deugd om fysiek iets te doen!

Maandagochtend zijn we dan teruggereden naar Melbourne (slechts 250km, een peulschil dus met de afstanden die we tot nu toe gewoon waren, haha) om de wagen in te leveren. De volgende 2 dagen hebben we dan doorgebracht in Melbourne en St Kilda (net onder Melbourne, aan het strand). Dinsdag was het dan de Melbourne Cup (paardenrennen) en het was eraan te zien: superdruk en iedereen in kostuum op straat en de vrouwen met gekke hoedjes enz :p Het was ook voor het eerst echt eens leuk om in een stad te zitten. De atmosfeer in Melbourne is echt heel aangenaam. En het openbaar vervoer is er ook heel goed georganiseerd, ze kunnen er in Belgie nog iets van leren...

Anyway, na 2 dagen kuieren zijn we donderdagochtend van Melbourne helemaal naar Cairns gevlogen. Hier in de buurt gaan we de laatste 3 weken doorbrengen in het tropische klimaat :) Genoeg getypt, tijd om in het zwembad af te koelen!! :)